Hogy mi ez,s hogy kapcsoldik a trtnethez,ez egyszer.Az egyik rszben kerl el Beethoven Fr Elise zongora eladsba.
Satsuki nem tudta,hogy az a szm ,amit hallott az a Fr Elise,ezrt csinltam Nektek.
Ennek a rsznek a lersa:
4.rsz-A zongora szelleme Satsuki segt az nektanrnnek, s a rgi pletbe levisz pr dobozt.
Kzben meghall egy dallamot. Kiderl,hogy az a Beethoven Fr Elise cm darabja. Oda magy a zongorhoz,m ott nem l senki. Ekkor sejti meg,hogy szellemrl van sz. Mikor vge a meldinak megnyomja a zongora billentyit,m azok nem adnak ki hangot. Nagyon megrml.Ezt elmondja bartainak is. Reo megllaptja,hogy ez a zongora szelleme. Aki meghallja 4 szer a dallamot,az meghal.Satsuki nagyon megilyed.Elszr azt talljk ki,hogy majd nem megy a rgi pletbe,gy biztos nem hall semmit.m ez nem vlik be,mert az otthonukban telefonon,rdin,tv-n,s jtkdobozkn lejtszdik a dallam.Gondolnak fldugs megoldsra,m azzal se sikerl elkerlni a zenemeghallst.Satsuki menekl,m kveti a zongora.St a szellem tveszi Reo hangjt,s lehvja Satsukit a telefonflkhez. Satsuki jra vgighallja a zent. Msnap kis csapatunk felkerekedik,s elmennek a rgi iskolba,ahol a zongort szt akarjk trni. m a zongort hiba prblja tlegelni Hajime,majd a tbbiek nem sikerl. Momoko teste felett tveszi az irnytst Satsuki mamja,aki elmondja,hogy nem a zongort kell tmadni ,hanem a falon Beethowen kpt. Ekkor,hogy elzzk a szellemet metronmt hasznlnak-az utols temre-Momoko lezrja a metronmot.gy Satsuki megmenekl,s minden happy.
A KOTTJA!!!: Itt tudod megnzni.. http://www.virtualsheetmusic.com/downloads/firstpage/Beethoven/ElizaFirst.pdf
Itt letlthet a zene is!:
http://www.classicalarchives.com/beethoven.html
Tallhattok egy lerst Beethoven letrl,valamit a Fr Eliserl lerst. s ha sikerl belinkelem a szmot is.
Beethoven lete:
Ludwig van Beethoven, minden idõk egyik legnagyobb zeneszerzõje 1770-ben szletett Bonnban, Nmetorszgban. Mr fiatalkorban megnyilvnult tehetsge, elsõ mûveit 1783-ban adtk ki. Fiatalemberknt elltogatott Bcsbe, ahol bemutattk Mozartnak; ismeretsgk rvid ideig tartott. 1792-ben Beethoven visszatrt az osztrk fõvrosba, s egy ideig az akkori vezetõ bcsi zeneszerzõ, Haydn irnytsa alatt tanult (Mozart az elõzõ vben meghalt). Bcsben, a zenei vilg akkori fõvrosban telepedett le, s lete vgig ott lt.
Beethoven virtuz zongorajtka mindenkire nagy hatst gyakorolt, elõadmûvszknt s tanrknt egyarnt npszerû volt. Hamarosan termkeny zeneszerzõ lett. Mûveit kedvezõen fogadtk, s hszas veinek kzeptõl knnyedn el tudta õket adni a kiadknak.
Huszas veinek vge fel jrt, amikor a sketsg elsõ jeleit szrevette magn. Nem meglepõ, hogy a fiatal zeneszerzõt mlyen felkavarta ez a baljslat fejlemny, egy ideig mg az ngyilkossg gondolatval is foglalkozott. 1803-tl 1815-ig eltelt veket Beethoven plyja kzpsõ szakasznak szoks tekinteni. Ez alatt az idõszak alatt, ahogy hallsa mind jobban romlott, fokozatosan visszavonult a trsasgi lettõl. Nvekvõ sketsge miatt az emberek megalapozatlanul ugyan, de azt gondoltk, hogy embergyûllõ. Tbb fiatal hlgyhz fûztk gyengd szlak, de gy tûnik, hogy minden kapcsolata boldogtalanul vgzõdtt, s vgl sohasem nõslt meg.
Beethoven ksõbb is termkeny szerzõ volt. Ahogy mltak az vek, gy szentelt mind kevesebb figyelmet arra, hogy kora kznsgnek zenei zlst kielgtse, mindazonltal muzsikja tovbbra is sikeres maradt.Negyvenes vei vgre teljesen megsketlt. Nem adott tbb nyilvnos koncertet, s mg inkbb visszavonult a trsasgi lettõl. Kevesebb mûvet rt, s azok is nehezebben rthetõek voltak. Ekkorra mr elsõsorban csak magnak s egy jvõbeli idelis kznsgnek komponlt. lltlag egy kritikusnak ezt mondta: "Ezek nem nnek kszlnek, hanem egy ksõbbi kor szmra".
Beethoven hatalmas letmûve kilenc szimfnit, harminckt zongoraszontt, t zongoraversenyt, tz, zongorra s hegedûre rt szontt, egy sor vonsngyest, krusmûveket, egy opert s mg sok mst foglal magban. Mûvei mennyisgnl mgis sokkal fontosabb a minõsgk. Fensgesen egyestik magukban az rzelmek intenzitst s a kivitelezs tkletessgt. Beethoven bebizonytotta, hogy a hangszeres zene nem tekinthetõ tbb msodrang mûvszetnek, s sajt szerzemnyei a mûvszet legmagasabb fokra emeltk a zent.
Beethoven kimagaslan eredeti zeneszerzõ volt, s sok ltala bevezetett jts hatsa bizonyult tartsnak. Kibõvtette a zenekart, megnvelte a szimfnia terjedelmt s szlestette skljt. Azzal, hogy megmutatta a zongorban rejlõ hatalmas lehetõsgeket, hozzjrult ahhoz, hogy elsõ hangszer vljk belõle. Beethoven tmenetet kpviselt a klasszicizmus s a romantika kztt, mûvei pedig a romantika szmos vonsra hatottak. Beethoven nagy hatst gyakorolt sok ksõbbi zeneszerzõre, belertve olyan klnbzõ stlusok kpviselõit, mint Brahms, Wagner, Schubert s Csajkovszkij. Elõfutra volt Berlioznak, Gustav Mahlernek, Richard Straussnak s mg sokaknak.
Holls Mt
REMMVSZET A ZENBEN
BEETHOVEN: FR ELISE
Mire ragadtatjuk magunkat?! Lenyszobk kedvenc darabocskjt, a komolyzenei slgerek egyik legkedveltebbjt elemezzk? , brcsak tvednk, s a mai lenyszobkbl az erstk dssgst megszaktva mg ki-kihallatszana, m flek, Olvasink krn tl mr egyre kevsb kzismert Ludwig van Beethoven Fr Elise cmen nyilvntartott bagatellje. Ez az unsig ismtelt, rosszul eljtszva dadog-kopog, jl eladva helyenknt zsenilis darab, amely az Egmont ksrzene s nhny vonsngyes kzelben egy viszonylag kevsb termkeny idszakban kerl ki Beethoven kezbl. S hogy ki lehet a szerencss Elise? Alighanem Therese Malfatti, az elveszett kzirat ugyanis Fr Therese feliratot visel. De ez itt nem a trtneti kutats helye, hanem a mvel val ismerkeds. A rond formban rt kompozci tmjt nem kell bemutatnunk. Csak megfigyelnnk! Vlthangos jtszadozsa fontos szerephez jut. A kezdet pillanatban olyan, mintha in medias res – a dolgok kzepbe – rkeznk: ki tudja, mita szl mr a vlthang-ismtls, amely pp csak itt vlik hallhatv? Mintha olyan vonal lenne, amely egy kp keretn kvlrl lp ltternkbe. Egyszer zrlattal megnyugszik a-mollban, majd ismt vgigjrja e folyamatot, csupn a zr dallami fordulatban klnbzve. A peridus megismtlst kveten simn gurul tovbb a kzprsz prhuzamos drjba, ahol pp csak megmrtzik, s hamar visszatall az a-moll dominnsra. Azt tbb oktvon keresztl bejrja, s onnan visszacsppen a kromatikus vlthangos tmafejbe. Csakhogy az imnti – durvn hangslyozva: E-(disz) E-(disz) – beosztssal szemben valahogy gy: (e)-disz-(e)-disz-(e)… Otromba lenne ekpp (tl)hangslyozni, a legjobban teht azt tesszk, ha bizonytalansgot rzkeltetnk: mintha magunk sem tudnnk, meddig kell ismtelgetnnk a vlthangot. Ha gy cseleksznk, kjes lesz az jbli a-moll zrlatra rkezs. Az els kzjtk F-drba visz. Bukolikus hangnem, termszetzene Beethovennl. Nem tart sok: perg harminckettedes C-drba torkollik. Csak a bal kz feltsi ritmus- s harmniakplete kti ssze az F- s C-dr rszt. Mikzben az ujjak ersebben dolgoznak, mint a tma folyamn, ez a zene pihen szakasza. Amikor tematikusan nem trtnnek fontos dolgok. Amikor ksbbi lnyeges kzlsnek gyazunk meg, s az meg is rkezik a 35. temben. Vagy elbb? Hiszen a tmt vrjuk a vlthangokkal, s azok mr ott bizseregnek a kzjtk utols temben (a 34-ikben) harminckettedek formjban. (A kphatron kvli vonal…) Ezt fkezi le Beethoven. S az eddig kacran illeg-billeg, de lltsknt hangz tmafej hirtelen krdss nylik (35-36. tem hatra). Majd megint a korbbi disz-e – E-(disz) egyenslyozst jtsszuk, s az a-mollba val megnyugtat visszarkezst. Lefut a teljes tma a maga hromtag formjban, s – ltszlag – megnyugtatan maradunk A orgonapont fltt. m a msodik kzjtkban tonika-rzetnk megzavarodik: mintha d-moll fel kormnyozn a hajt a hullmokon a szerz. De nem: kromatikus erfesztssel megtartja „irnyban”. Megint szl kap vitorlnkba, rejtett kvintprhuzammal tpi meg ((70–71. tem), s mr majdnem kiktnk B-drban, amikor jabb kromatikus basszusmenettel nagy krdjelhez rkeznk (76. tem). Vlaszt aligha kapunk a kvetkez temekben. Inkbb olyan rzetnk van, mint amikor valaki elterelsl msrl kezd beszlni. Eddig nem volt triola a darabban, eddig nem hallottunk szuronyszer akkordfelbontst, most pedig ezekkel lvi fel a magasba figyelmnket, hogy onnan alereszkedve kromatikusan olvadjon bele tmnk flhangos tmafejbe. (Megint a kphatron kvli vonal…) Vgl visszatr a tma, vltoztats nlkl. Vltoztats nlkl? Igen, a szerz nem varil semmit a hangokkal, ritmusokkal. De ez nem azt jelenti, hogy neknk ugyangy kell frazelnunk a tmt, ahogy elszr vagy msodszor. Hiszen kzben sok vz lefolyt a m Dunjn, s nem lpnk ktszer ugyanabba a folyba. De fknt hallanunk kell a beethoveni vdst: a kromatikus vlthangost. Jaj annak az udvarlnak, aki ktszer ugyangy mormolja a bkot! Mg Theresnak s Elisnek is mshogyan kell csapni a szelet! Ez rgtnz mvszet. S a lert zene is sokat riz a rgtnzs szellembl. Jaj annak a muzsikusnak, aki ktszer ugyangy mormol!…
|